تبلور بیداری،روز تحقق آرمانهای مردم وشهدای انقلاب اسلامی ایران
نوشته شده توسط : swot

به گزارش ایرنا،در 22 بهمن ماه سال 1357،باقیام یكپارچه مردم ایران به رهبری امام خمینی،انقلاب اسلامی به پیروزی رسید و حاكمیت دوهزارو 500 ساله رژیم سلطنتی را برای همیشه در این سرزمین از میان برداشت و استبداد داخلی و سلطه خارجی در هم شكست.

امام خمینی در فرمانی نخست وزیر دولت موقت را مامور تشكیل دولت كرد تا ترتیب اداره امور مملكت و خصوصا انجام رفراندوم و رجوع به آرای عمومی ملت درباره تغییر نظام سیاسی كشور و تشكیل موسسان از منتخبان مردم برای تصویب قانون اساسی نظام جدید و انتخاب مجلس نمایندگان ملت را بدهد.

درمیان نغمه های انحرافی مخالفان انقلاب اسلامی كه می كوشیدند تا از استقرار رسمی نهادهای سیاسی كشور و حاكمیت نظام مطلوب و مردمی جلوگیری كنند،باصدور فرمان رفراندوم توسط معمار كبیر انقلاب ، ملت ایران یكپارچه به نظام جمهوری اسلامی رای دادند و با حضور نود و هشت و دو دهم درصد 2/98% خود ، نظام جمهوری اسلامی ایران را به عنوان دستاورد و تبلور انقلاب اسلامی انتخاب كردند.

برای رسیدن به حكومت اسلامی و تحقق همه آرمان های انقلاب ملت، پس تصویب نظام جمهوری به عنوان نظام حاكم بر كشور ، قانون اساسی كشور كه مبین چارچوب های اساسی و قانونی جمهوری اسلامی است تدوین و به تصویب ملت ایران رسید.

مردم مسلمان ایران براساس سه عامل'مكتب'،'وحدت ملی'و'رهبری'آمادگی كامل برای حضور در صحنه ی آزاد سیاسی كشور را داشتند و هیچ نوع شرایط استثنایی كه انتخابات آزاد را تهدید كند وجود نداشت.

پیش نویس قانون اساسی به عنوان طرح پیشنهادی تهیه و به افكار عمومی عرضه شد و از طریق رادیو و تلویزیون و جراید و مجلات در اختیار مردم قرار گرفت.

عرضه ی طرح پیشنهادی قانون اساسی جمهوری اسلامی به افكار عمومی باعث شد متخصصان و صاحب نظران و گروه های سیاسی و شخصیت ها به اظهار نظر در زمینه اصول پیشنهادی بپردازند و سمینارهایی به منظور بررسی نقادانه پیش نویس قانون اساسی تشكیل شود و مردم در سطح وسیعی در جریان امور قرار بگیرند.

در این میان عده ای به تدوین طرح های پیشنهادی دیگری همت گماردند و چندین مرتبه پیش نویسهایی بر طرح اولیه قانون اساسی افزوده شد و مراجع تقلید نیز نظریات خود را در زمینه ی برخی از اصول پیش نویس ابراز كردند.

در این میان گروه ها و جریانات سیاسی مخالف ، تبلیغات جنجالی پیرامون قانون اساسی به راه انداختند و رهبر كبیر انقلاب با هوشیاری بسیار بالایی ، تمام همت خود را صرف تدوین قانون اساسی كرد و از هر مساله انحرافی كه ملت را از این امر مهم باز میداشت به شدت جلوگیری می كرد.

متن كامل پیام امام خمینی (ره) بنیانگذار فقید جمهوری اسلامی ایران ، به مناسبت 12 فروردین 1358 ( روز جمهوری اسلامی ایران ) در كتاب صحیفه امام (ره) موجود است كه ایشان بیان داشتند:' من در این روز مبارك، روز امامت امت و روز فتح و ظفر ملت، جمهوری اسلامی ایران را اعلام می ‌كنم.

به دنیا اعلام می ‌كنم كه در تاریخ ایران چنین رفراندمی سابقه ندارد كه سرتاسر مملكت با شوق و شعف و عشق و علاقه به صندوق ها هجوم آورده و رای مثبت خود را در آن ریخته و رژیم طاغوتی را برای همیشه در زباله‌ دان تاریخ دفن كنند.

من از این همبستگی كه همه و همه به ندای آسمانی ' واعتصموا بحبل الله جمیعا ' لبیك گفتند، و با اتقاق آرا به جمهوری اسلامی رای مثبت دادند و رشد سیاسی و اجتماعی خود را به شرق و غرب ثابت كردند، تقدیر می ‌كنم.'

امام در مورد تدوین قانون اساسی بر دو امر' جدیت در تدوین قانون اساسی' و' اسلامی بودن تدوین كنندگان قانون اساسی ' تاكید فراوان داشتند.

سرانجام مجلس خبرگان با عنوان ' مجلس بررسی نهایی قانون اساسی ' در 28 مرداد ماه 1358 با عضویت 72 نماینده ملت ایران افتتاح شد. در این انتخابات همه مردم و اكثر گروه ها جریان های سیاسی كشور شركت كردند و مجلس خبرگان تشكیل شد.

مجلس خبرگان برای تدوین قانون اساسی ابتدا هفت گروه تشكیل داد و در نهایت اصول به تصویب رسیده قانون اساسی با فصل بندی و شماره گذاری شده در دوازده فصل، شامل 175 اصل در جلسه علنی 24 آبان ماه 1358 با حضور نمایندگان مجلس بررسی و نهایی قانون توسط رییس به تصویب نهایی رسید .

پس از تصویب قانون اساسی ، وزارت كشور بر اساس تصویب شورای انقلاب ،مامور برگزاری همه پرسی در روزهای 11 و 12 آذرماه 1358 با نتیجه ای شامل 5/99% آرا شد.

جمهوری اسلامی ایران مركب از دو كلمه ' جمهوری' و ' اسلامی ' است . كلمه جمهوری بیانگر شكل نظام و كلمه اسلامی محتوای حكومت را بیان می كند ، حكومتی را كه شكل آن را عامه مردم ایران انتخاب كردند و محتوای آن بر مبنای عقیدتی و برنامه ها و طرح های كلی و هدف های اساسی اسلامی استوار شده و با اصول و مقررات اسلامی اداره می شود و با محوریت اسلام حركت و بر اساس اهداف اسلامی جهت می گیرد.ك/4

/8138/ 556





:: برچسب‌ها: سفر , عشق ,
:: بازدید از این مطلب : 268
|
امتیاز مطلب : 20
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4
تاریخ انتشار : شنبه 12 فروردين 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: